Dag 29, söndag 17 juli – Quito – Manta – Azaluna

Vaknade upp tidigt men låg kvar i sängen och läste läääänge! Blev äntligen en varm dusch (haft problem med varmvattenberedaren på Yana Cocha). Packade om en del av packningen och försökte men gick inte att få in allt i 3 väskor! Förstår inte hur det gått till! Plötsligt knackade det på dörren och jag fick veta att Antoni (han som körde mig från bussterminalen) redan var här! Snabbt ner och så åkte vi iväg till flyget. Allt gick så smidigt på flygplatsen, knappt några människor och rent och fräscht och trevlig personal. Tyvärr hade jag checkat in mitt priority pass så blev till att betala 15 dollar för frukost! Flyget var i princip fullt men fick två platser för mig själv fast det tog bara 35 minuter så var vi framme i Manta. Vilken hetta som slog emot oss när vi steg av planet, säkert 35 grader! Minsta lilla flygplats och bagaget hämtade man direkt från vagnen.

Vulkanen Cotopaxi...
Vulkanen Cotopaxi…
Quito som
Quito inrikeshall.
Inflygning till Manta.

20160717_124455-1200x1600

Bagageutlämningen.

Tog taxi till bussterminalen (chauffören försökte få köra mig till Azaluna för 45 dollar!) där jag tog bussen (kostade 4 dollar!) mot Solanga (inte samma standard på buss som norrut men helt ok), hoppade av bussen vid Azaluna eco-lodge där jag skulle bo i 4 nätter. Var en bit att gå men en kille kom och hjälpte mig med väskan.

20160717_132157-1200x1600

Installerade mig på rummet som är fantastiskt! Skönt med eget fräscht badrum! Tog sen en promenad ner till havet och blev utskälld av diverse hundar! Stötte även på en uppbunden gris 😲😢, hemskt! Kunde knappt röra sig och repet gjorde hemska avtryck i huden! Men egentligen ingen skillnad mot rörelsefriheten för de grisar som många köper sitt billiga kött ifrån!

Utsikt från mitt rum.

20160717_165043-1200x1600

20160717_165840-1200x1600

Frågade om det var mycket folk här på lodgen, oh ja det var det, visade sig vara typ 30 studenter på klassresa! Hade hoppats att få träffa lite nytt folk (de verkade inte så intresserade av att prata med mig! 😉).

Blev förstås en lugn kväll med cerveza och god mat. Somnade sen skönt till vågorna.

En cerveza och en bok till det är inte helt fel!
Vin och bananchips (smakar som vanliga chips  men godare!) Får det till det mesta vid kusten!
Vin och bananchips (smakar som vanliga chips men godare!) Får det till det mesta vid kusten!

20160717_182158-1200x1600

Publicerat av

SuzanneV

De flesta som är här inne och läser känner mig redan antagligen men för de som inte gör det så är jag en kvinna (tjej?) på 50 år och bor normalt i Bromma med min hund Ricca. För några månader sedan började jag fundera på vad jag ville göra för resa, var inne på någon slags yogareatreat men hittade ingen som tilltalade mig men en dag dök Volontärresor upp och då var det ingen tvekan, gällde bara att välja ett projekt. Blev Ecuador och Yana Coacha som är ett Animal Rescue Center i kanten till regnskogen. De tar hand om regnskogsdjur som varit i fångenskap.